notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

6 dolog amire érdemes figyelni, ha nyugodt, pihentető alvásra vágysz

hirdetes

6 dolog, amit felejts el, ha jól akarsz aludni!

helloladies.hu

A nyugodt, kiegyensúlyozott alvás minden ember számára rendkívül fontos, éppen ezért most hat olyan dolgot mutatok meg, amit mindenképp felejts el, ha normálisan szeretnél aludni! 

pihentető alvás

Miért olyan fontos az alvás?

A különböző kutatások során arra jutottak, hogy akik nyolc vagy annál több órát alszanak, vagy négynél kevesebbet, magasabb kockázattal halnak meg korábban, mint azok, akik 6-8 órát alszanak. Ezeket a kutatásokat eddig még nem bizonyították, ugyanakkor az adat nagyon érdekes. 

Az viszont száz százalékig biztos, hogy alvás nélkül nincs sem fogyás, sem izomfejlődés, ráadásul a rossz minőségű alvás a nőkre sokkal nagyobb egészségügyi kockázatot jelent, mint a férfiak esetében. Azoknál, akik nem minőségű alvásban részesülnek, nagyobb mértékben jelentkezik depresszió. Az alvásproblémákkal küszködő nőknél nagyobb a keringésrendszeri megbetegedések kockázata, azoknál pedig, akiknél az elalvás harminc percnél hosszabb ideig tart, rosszabb egészségi állapotot mutattak ki a kutatót. 

Az elégtelen alvásmennyiség hátrányosan hat bizonyos hormonokra is, az alváshiány által megemelkedik a szervezetben a kortizol szint, mely kártékonyan hat a Rem szakaszra, amely normál esetben pont a csökkenést váltja ki.

Az alváshiány ráadásul zsírraktározáshoz vezet, egyetlen éjszaka alvás nélkül megváltoztathatja azon hormonok összetételét, melyek a testkompozícióval vannak összefüggésben. Ezek a hormonváltozások számos szervezeti funkciót befolyásolnak, például emelkedik a vérnyomás, a szívritmus, illetve a gyulladást okozó kémiai anyagok mennyisége. Az alváshiány kihat a grelin és a leptin szintre is, melyek az elhízásért felelnek.

Ha 2-6 napon keresztül csak négy órát alszunk, akkor a leptin szintben olyan csökkenés következik be, mintha három napon át csak a szükséges kalória bevitel 70 százalékát fogyasztanánk el. Ez éhséghez és a grelin szint növekedéséhez vezet. Erős vágyat vált ki szénhidrátok és magas kalória tartalmú ételek fogyasztásához. Szóval, ha diétázol, de mellette keveset alszol, akkor az éhség elviselhetetlen lesz, tehát érdemes megfelelő mennyiségben és minőségben aludni. Ha egészséged fontos számodra, mutatok hat dolgot, amit mindenképp el kell felejtened alvás előtt!

hirdetes

 

Ne használj semmilyen technológiai eszközt! 

Vidd ki a hálószobából az elektronikai eszközöket, köztük a laptopot, a telefont, és a televíziót is! Igazából semmi olyan tárgy nem maradhat bent, ami elektromos, és képernyő van hozzá. Az agy a képernyők erős fényére úgy reagál, mintha nappali fény lenne, ezért nem alvós, hanem nappali üzemmódra kapcsol, ezáltal nem termeli az elalváshoz szükséges melatonin hormont. 

Ne erőltesd az alvást!

Fekszünk az ágyban, forgolódunk, és azon kattog az agyunk, hogy nem tudunk elaludni. Ismerős ez a helyzet? Attól, hogy felidegesítjük magunkat, csak még nehezebben alszunk el. Inkább fogjunk egy jó könyvet, olvasgassunk addig, amíg belealszunk.

hirdetes

Mondj nemet az alkoholra! 

Ha alkoholt iszunk elalvás előtt, akkor az állandó vécére járás megszakítja az alvást. Felébredünk, és sokkal nehezebben fogunk tudni visszaaludni. Az alkohol károsítja a memóriát, és a koncentrációt is.

Ne lefekvés előtt végezz gyakorlatokat! 

Ne tornázzunk közvetlenül elalvás előtt. Felmegy a vérnyomásunk, és beindul a vérkeringésünk, ennek következtében pedig sokkal éberebbek leszünk.

A szoba hőmérsékletének fontossága

Főleg télen, figyeljünk arra, hogy ne legyen túl meleg a hálószobában. Maximum 21 fokra tekerjük a fűtést, mert különben nyugtalanul fogunk aludni. Nyáron ezt már kevésbé tudjuk szabályozni…

Ne egyél lefekvés előtt!

Bár az igaz, hogy egy kiadós evés után az ember könnyen elálmosodik, az éjszakai alvás előtt akkor sem érdemes sok és nehéz ételt magunkhoz venni. A gyomor telítettsége, az emésztés ugyanis károsan hat a nyugodt alvásra, ezért javasoljuk, hogy a vacsorát korábbra időzítsd. 

Mit tehetsz, ha ezek ellenére sem kielégítő az alvás? 

Az alvás minőségét rendkívül sok tényező befolyásolja, és van, amit nem ilyen egyszerű megszüntetni. Amennyiben súlyosnak érzed a problémát, akár orvoshoz is fordulhatsz hogy kivizsgálják, áll-e valamilyen szervi rendellenesség a háttérben! Amennyiben ez nem igazolódik, érdemes az életmódváltás felé fordulnod.

A megfelelő alvás elősegítésére már számos olyan készítményt lehet kapni a gyógyszertárakban, amelyek az altatószerektől távol állnak, de segítenek ellazulni és pihenni. Érdemes megkérdezni patikusod, vagy akár ezt a budaörsi gyógyszertárat hogy mit ajánlanak: a természetes hatóanyagú készítmények, például a valeriana sokat segíthet a pihenésben, amennyiben ez az állapot átmeneti. 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

A matcha tea jótékony hatásai

2022-10-28

A matcha tea jótékony hatásai

A matcha tea rengeteg jótékony hatással bír, ami kifejezetten jó a szervezetünknek. Nem csak teaként fogyaszthatjuk, hanem többféleképpen is felhasználhatjuk.

A legfontosabb vitaminok télen

2022-11-25

A legfontosabb vitaminok télen

A téli időszakban nagyon fontos a megfelelő vitaminbevitel, hogy erős maradjon az immunrendszered! Cikkünkben bemutatjuk, mely vitaminokra kell odafigyelned.

Október a mellrák hónapja: ezek a hírességek győzték le

2022-10-20

Október a mellrák hónapja: ezek a hírességek győzték le

A nők leggyakoribb ráktípusú megbetegedése a mellrák, fontos felhívni a rendszeres vizsgálatra a figyelmet! Ezek a hírességek már sikeresen legyőzték a rettegett kórt.

Nem bír felkelni a család? Itt a segítség!

2020-09-07

Nem bír felkelni a család? Itt a segítség!

Nyáron általában megváltoznak az alvási szokásaink, ez a nyár pedig még inkább más volt. Ha ti is hozzászoktatok, hogy sokáig fent maradtok, és nyugodtan aludtatok anélkül, hogy 6 órakor szólt volna az ébresztő, most pedig nehéz hozzászokni az új menetrendhez, adunk pár hasznos tanácsot, ami segíthet!

Így aludj el gyorsabban - a szuper 4-7-8 légzéstechnika

2020-06-16

Így aludj el gyorsabban - a szuper 4-7-8 légzéstechnika

Mindannyiunk életében vannak olyan időszakok, amikor gondot okoz az elalvás, de meg lehet tanulni olyan hatékony technikákat, amik segítenek könnyebben, gyorsabban elaludni és ez egy olyan gyakorlat, amit a felnőttek bátran használhatnak.

Étkezési szokások, amiktől vagy nagyon jól, vagy nagyon rosszul alszol!

2020-06-11

Étkezési szokások, amiktől vagy nagyon jól, vagy nagyon rosszul alszol!

Az egészségügyi szakértők egyetértenek abban, hogy a jólétünkre, közérzetünkre hatással van az alvás, étrend és mozgás is. Az étkezés ideje és rendszeressége is befolyásolja az alvás minőségét és az anyagcserét is. Úgyhogy mik a legjobb – és legrosszabb – étkezési szokások az alvás szempontjából? Ezekről lesz most szó!